Skadeståndsansvar för arbetstagare som inte iakttar uppsägningstid

Jag har en kollega på jobbet som sagt upp sig själv och som gick från jobbet samma dag. Han bryr sig alltså inte om någon uppsägningstid (vi har kollektiavtal) utan han bara drog. Jag undrar hur stort skadestånd arbetsgivaren skulle kunna kräva honom på? Han är fast anställd, och har jobbat mer än tio år på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej,

Om en arbetstagare bryter mot sin uppsägningstid är han eller hon skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren enligt 38 § första stycket lagen om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80#P38S1. Ersättningsskyldigheten omfattar den ekonomiska skada som arbetsgivaren lider av att arbetstagaren lämnat sin anställning i förtid. Det kan nämnas att skadeståndet dock kan jämkas eller helt utebli om det är skäligt.

Du nämner att ni har kollektivavtal på arbetsplatsen. Kollektivavtal innehåller ofta schabloner för beräkningen av skadeståndets belopp. Exempelvis kan skadeståndet omfatta en del av arbetstagarens innestående lön. En arbetstagare som bryter mot ett kollektivavtal kan även bli skadeståndsskyldig med stöd av 54 § medbestämmandelagen, se https://lagen.nu/1976:580#P54S1. För närmare information om hur stort skadestånd arbetsgivaren kan ha rätt att kräva bör de gällande kollektivavtalsbestämmelserna granskas.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare