FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/02/2010

Fel i vara

Hejsan. Jag köpte i onsdags en traktor av en privatperson. Och vid provningen i onsdagskväll så verkade allt fungera bra. Så vi gjorde upp affären och jag betalade köpesumman. Pga, att det var sent på kvällen och väldigt mörkt så bestämdes att traktorn skulle hämtas på fredagen istället. Men när jag skulle hämta traktorn på fredagen så upptäcker jag att lastaren på traktorn verkar ha gått sönder. Hydraliken behåller ej trycket. Jag kör iväg en 6-700m med traktorn och skopan bokstavligen trillar ner i marken vilket medför ett totalstopp. Jag ringer säljarens svåger som får komma och hjälpa mig att få tillbaka traktorn till säljarens gård. Jag kräver att få häva köpet eftersom att traktorn var trasig och säljaren inte berättat detta. Säljaren har under hela affären hävdat att allt var tiptop. Att lastaren på traktorn skulle fungera var av stor importans för mig då det enda jag tänkt använda traktorn till var att skotta snö. Säljaren hävdar att jag på ca 4 min och 6-700m kört sönder traktorn, och vägrar att betala tillbaka pengarna. I kvittot skrevs det inget om "befintligt skick" på traktorn utan bara : köpare, säljare, traktor, pris. vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar och häva köpet? Jag har helt tappat förtroendet för säljaren och affären.

Lawline svarar

Hej, Köp av lös egendom mellan privatpersoner regleras i köplagen (KöpL). Se https://lagen.nu/1990:931 En vara anses felaktig om den avviker från vad som avtalats eller om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Den skall också anses felaktig om den inte överensstämmer med uppgifter som lämnats angående dess egenskaper och användning. Varan skall vidare anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet samt om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. (se 17-19 §§ KöpL). Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen (21 § KöpL). Risken går över på köparen då varan avlämnas, dvs då köparen tagit om hand om den, då du hämtat den. Det är alltså du som burit risken för varan då felet upptäcktes. Säljaren svarar dock för fel som funnits vid riskens övergång men som visar sig först senare. Möjligheterna att åberopa fel i vara är bl a beroende av den sk undersökningsplikten. Om felet är sådant att du vid en undersökning av traktorn borde ha upptäckt det kan du ej hävda fel i vara, se 20 § KöpL. Undersökningspliktens omfattning kan bero på de uttalanden som säljaren gjort i samband med köpet. I vissa fall kan en konkret uppgift om en vara jämställas med en utfästelse från säljaren vilket medför att köparen i den delen inte behöver undersöka varan närmare. Att säljaren i detta fall sagt att traktorn varit ”tiptop” torde dock inte vara en sådan utfästelse som gör att en mindre omfattande undersökning hade varit tillräcklig. Köplagen har inte någon bestämmelse om en generell upplysningsplikt för säljaren. Man kan dock vid bedömning av om säljaren har ”handlat i strid mot tro och heder” enligt 20 § KöpL beakta om denne upplyst säljaren om relevanta förhållanden och om så inte är fallet medge köparen möjlighet att åberopa fel i varan, trots att han i och för sig kunnat upptäcka felet vid en undersökning. Om du kan häva köpet eller göra andra påföljder för fel i vara gällande beror alltså dels på om felet har funnits redan innan risken övergick på dig, dvs innan du hämtade den och dels på om felet då inte borde ha upptäckts vid en undersökning eller om säljaren handlat i strid mot tro och heder. Om felet fanns innan risken övergick och felet är ett sk dolt fel (dvs inte borde ha upptäckts vid en undersökning) eller säljaren har handlat i strid mot tro och heder torde du kunna göra gällande påföljderna för fel i vara. Det kommer dock ytterst att handla om vad som kan bevisas och det går därför inte att ge något definitivt svar. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare