Intermittent anställning

Hej! I mitt anställningsavtal står följande: Anställningsform: För viss tid (intermittent ej vikariat) Anställningstid: 071015- (slutdatum anges ej) Sysselsättningsgrad (% av heltid): (anges ej) Övrigt: Intermittent anställning som omprövas vid varje arbetstillfälle. Sedan anställningens början har jag jobbat mer än heltid och haft ca 43 “semesterdagar”. Vad gäller för min anställningsform? Tack!

Lawline svarar

Hej, Regler om anställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS) se https://lagen.nu/1982:80 Enligt 4 § LAS gäller ett anställningsavtal som huvudregel tillsvidare. I vissa fall får dock avtal om tidsbegränsad anställning träffas se 5 och 6 §§ LAS. Begreppet intermittent anställning nämns varken i LAS eller annan arbetsrättslig lagstiftning. Typiskt för en sk intermittent anställning är att arbetstagaren endast arbetar vid behov på kallelse av arbetsgivaren vissa dagar eller under vissa perioder. En sådan anställning kan antingen anses utgöra en tillsvidareanställning eller upprepade sådana allmänna visstidsanställningar som anges i 5 § 1p LAS. I vissa fall kan kollektivavtal reglera hur en intermittent anställning skall bedömas och om så ej är fallet är det ytterst upp till en domstol att göra bedömningen. Det blir då en bevisfråga om huruvida anställningen har karaktären av en fortlöpande anställning eller ej. T ex kan det tala för att anställningen skall ses som en visstidsanställning om arbetstagaren mellan arbetstillfällen arbetar åt en annan arbetsgivare etc. Som jag uppfattar uppgifterna i frågan har du fortlöpande arbetat heltid sedan anställningens början vilket talar för att anställningen skall ses som en tillsvidareanställning. Även om anställningen skulle vara att betrakta som allmän visstidsanställning har du nu varit anställd i mer än två år (071015-100217). I 5 § 2st LAS stadgas att då en arbetstagare varit anställd hos en arbetsgivare i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Oavsett hur anställningen ursprungligen var att betrakta torde den idag alltså vara en tillsvidareanställning. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare