Säljarens ansvar för fel

Hej! Köpte en bil hos bilhandlare för 5 månader sen i Örebro. Var i Sthlm i helgen och bilen gick sönder. Har nu hamnat i en svår sitiation då mitt försäkringbolag inte går in eftersom konsumentköpslagen går in före, bilhandlarer skakar av sig och hänvisar till en annan försäkring som jag fick med när jag köpte bilen. Största problemet är att bilen står i sthlm och ingen vill ta ansvar för att reparera den. Hur ska jag gå till väga? trodde att mitt försäkringbolag skulle ta lite mer ansvar och hjälpa mig driva saken... Är mitt bästa alternativ att en jurist driver sken eller är det hanterbart att göra själv? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Det stämmer att konsumentköplagen tillämpas i detta fall. Lagen är tvingande, vilket innebär att man inte med bindande verkan kan avtala om sämre villkor för konsumenten än vad som följer av lagens bestämmelser.

Till att börja med kan du försöka driva saken på egen hand genom att påpeka vad som gäller enlig lag. Du berättar inte vad för slags fel det rör sig om eller i vilket skick bilen har köpts men allmänt gäller att säljaren ansvarar för fel som funnits vid varans avlämnande även om dessa visar sig först senare, 20 § första stycket konsumentköplagen, se https://lagen.nu/1990:932#P20S1. Ett fel som visar sig inom sex månader från varans avlämnande presumeras ha funnits redan vid avlämnandet, om inte motsatsen visas, till exempel att varan har vanvårdats eller liknande, 20 a § första stycket. Att din bil har gått sönder inom sex månader från köpet kan alltså antas bero på ett fel som fanns redan vid tiden för köpet, vilket säljaren bär ansvaret för. Detta under förutsättning att du inte har varit oaktsam i ditt brukande av bilen eller att skadan beror på en ren olyckshändelse. För närmare information om vad som avses med fel när det gäller en varas kvalitet och egenskaper, se 16 §.

Om det rör sig om köp av en begagnad bil som sålts i ”befintligt skick” eller annat förbehåll är den felaktig om den är i sämre skick än vad köparen har haft anledning att räkna med, till exempel med hänsyn till varans pris. När en vara säljs i begagnat skick har köparen anledning att företa en mer noggrann undersökning.

Om varan är felaktig är säljaren skyldig att avhjälpa felet, såsom att företa en reparation, eller att omleverera varan, såvida inte detta medför oskälig kostnad i relation till bland annat felets betydelse för köparen, 26 §. Eftersom bilen är sönder och inte kan användas är detta ett stort besvär för dig. Om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid har du som köpare rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet, 28-29 §§.

Vägrar säljaren att avhjälpa felet är en annan möjlighet att själv utföra eller bekosta en reparation av bilen och i efterhand kräva ersättning för reparationskostnaderna, se 28 § andra stycket. Detta kan dock innebära en risk om säljaren fortsätter att avfärda sitt ansvar för felet.

Detta innebär alltså att säljaren, enligt de ovan nämnda förutsättningarna, bär ansvaret för att varan går sönder på grund av att varan är felaktig. Du skriver inte vad det är för slags medföljande försäkring som säljaren hänvisar till men konsumentköplagen är som sagt tvingande och säljaren kan därför inte utan vidare vifta bort den.

Om säljaren inte tillmötesgår dina krav kan det bli tal om att kontakta en jurist eller Allmänna reklamationsnämnden.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare