Värdering av bostadsrätt vid arvsavstående

Hej! Min frus far gick bort för några år sedan. Fadern var omgift och min fru valde att avstå arvet så änkan kunde bo kvar i bostadsrätten. Båda hade särkullbarn, inga gemensamma. Nu skall bostadsrätten säljas och hon vill avsluta de ekonomiska mellanhavandena med min fru och hennes bror. Fråga är: skall bostadsrätten värderas till marknadsvärdet vid min frus fars frånfälle eller till marknadsvärdet vid försäljningen i dagsläget? Marknaden har ju som bekant gått upp markant och värderingen gör stor skillnad.

Lawline svarar

Hej! Om ett särkullbarn väljer att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken har barnet enligt Ärvdabalkens 3 Kapitels 9 § (https://lagen.nu/1958:637) rätt att ta del ur den efterlevande makens bo i enlighet med samma kapitels 2 §. Enligt Ärvdabalken 3 Kapitlet 2 § skall då hälften av den efterlevande makens bo tillfalla den första makens arvingar. Då din fru i detta fall (om hon är sin fars enda bröstarvinge) har rätt till hälften av den efterlevande makens bo är det detta bos värde som är avgörande för bedömingen och därmed marknadsvärdet i dagsläget. Lycka till! Med vänlig hälsning Tobias
Tobias AnderssonRådgivare