Dröjsmål och fel på varan

Jag beställde en mobiltelefon med funktioner som jag vill ha. Eftersom den inte levererades på beräknat datum kontaktade jag säljaren (Telia) för att fråga hur länge jag skulle vänta, utan att få svar. 17 dagar senare än beräknat datum levererades den. Dock fick jag en annan telefon än den jag beställt, som dessutom saknar funktioner jag vill ha. Vad har jag rätt att kräva enligt konsumentköplagen?

Lawline svarar

Hej, Säljaren (Telia) är i dröjsmål eftersom telefonen avlämnades för sent och dessutom är den levererade mobiltelefonen felaktig eftersom den avviker från vad ni avtalat. Vid dröjsmål kan du häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig. Det är emellertid du som har bevisbördan för att dröjsmålet är av väsentlig betydelse och det räcker inte med din egna subjektiva uppfattning utan bedömningen sker objektivt. Utöver den eventuella möjligheten att häva köpet kan du begära skadestånd för utgifter du haft pga. av dröjsmålet. Om du inte kan/vill häva köpet har du rätt att i första hand kräva avhjälpande eller omleverans pga. av att den levererade mobiltelefonen är felaktig. Om Telia inte genomför en omleverans med den mobiltelefon du beställt kan du då istället begära prisavdrag eller häva köpet. Precis som vid dröjsmål har du rätt att dessutom begära skadestånd för eventuella utgifter du haft pga. av felet. Viktigt att poängtera är att du ska reklamera inom skälig tid. Om du gör detta inom 2 månader från det att du upptäckte felet anses det alltid ha skett inom skälig tid. Som säkerhet för dina anspråk har du dessutom rätt att hålla inne betalningen till ett belopp som motsvarar dina anspråk. Men kom ihåg att du inte har någon rätt att hålla inne ett belopp som överskrider värdet av dina anspråk och att om du gör det kan Telia istället begära skadestånd och dröjsmålsränta. Lycka till,
Elias HimselRådgivare