FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/02/2010

Kostnadsfördelning för reparation av brunn

Vi delar ett servitut på vattenbrunn och vattenledningar med en annan fastighet. (Brunnen ligger på en tredje fastighet.) Nu behöver brunnen repareras. Hur ska kostnaderna för detta fördelas? Vi bor permanent och den andra fastigheten är i nuläget fritidshus, har det någon betydelse? Och vad gäller om de andra inte vill betala för reparationen?

Lawline svarar

Hej, Servitut kan skapas på tre sätt. • genom skriftliga avtal enligt bestämmelser i 14 kap. jordabalken (se även allmänna bestämmelser i 7 kap. samma lag) • vid lantmäteriförrättning enligt fastighetsbildningslagen (1970:988) • genom expropriation enligt expropriationslagen (1972:719). Jag antar att ert servitut bygger på avtal. Mitt tips är att du först studerar servitutsavtalet, där kanske regleras hur kostandsfördelningen ska ske vid reparation av brunnen. Ett servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt är en samfällighet, se Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter 1 § p. 4. Om ni ska göra en reparation måste du samråda med den andra delägaren, d.v.s. fritidshusägaren. Se 6 § samma lag. Om han motsätter sig reparation får du begära att lantmäterimyndigheten avgör frågan, se 7 § samma lag. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare