Förlängning av vikariat

Hej Jag har en anställning som vikarie fram till sista april. Vid den tiden har jag jobbat innom samma arbetsgivare i 23månader. För 3 månader sen anställdes en ny vikarie på samma arbetsplats fram till 1 juni. Chefen har sagt till den nya vikarien att det kommer förmodligen att bli längre vikariet. Till mig har de sagt att det kommer inte att bli en förlängning på grund av att inte få fast anställning. Kan de erbjuda den nya vikarien längre vikariat framför mig som har förtur bara för att hon är inne i systemet och att chefen inte behöver utannonsera hennes tjänst?

Lawline svarar

Hej, Regler om anställning och uppsägning m.m. finns i Lagen om anställningsskydd (LAS). Då en arbetstagare och arbetsgivare sluter ett avtal om en vikarietjänst betyder detta att man har avtalat om en tidsbegränsad anställning, se 5 § LAS. När avtalets tid löper ut upphör vanligtvis anställningen, om inte förlängning då skett. Detta framgår av 4 § LAS. Då en person varit anställd som vikarie i sammanlagt mer än två år, under en femårsperiod, hos samma arbetsgivare övergår anställningsformen automatiskt till att bli en tillsvidareanställning. Av din fråga framgår att du vikarierat i sammanlagt tjugotre månader, vilket gör att du inte når upp till den tid då anställningsformen övergår till en tillsvidareanställning. Din arbetsgivare kan därmed fritt välja vilken arbetstagares vikariat som skall förlängas, ingen hänsyn behöver tas till att du vikarierat under en längre tidsperiod. Med vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare