Äktenskapsförords giltighet gentemot testamente

Hej! När min man och gifte oss 1973 upprättade vi ett äktenskapsförord. Vi har nu annullerat detta, trodde vi, genom att skriva ett testamente. När jag genom en kreditupplysning fic se att äktenskapsförordet fanns kvar blev jag väldigt förskräckt, då jag trodde att att äktenskapsförordet var upphävt. Min make hävdar att ett testamente går före ett äktenskapsförord. Stämmer det? Med vänlig hälsning B Sjögren

Lawline svarar

Hej, Nej ett testamente går inte före ett äktenskapsförord. Vid en makes eventuella bortgång upprättas först och främst en bodelning i vilken fördelningen av tillgångarna beror på ert äktenskapsförord. De tillgångar som finns kvar efter bodelningen tas upp i bouppteckningen för dödsboet. Det är bouppteckningen man därefter utgår ifrån när arvet skiftas dvs. tillgångarna fördelas enligt testamentena i första hand och den legala arvsordningen i andra hand. För att ändra den egendomsordning ni föreskrev i ert senaste äktenskapsförord måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord, se 7 kapitlet 3 paragrafen i äktenskapsbalken. Detta ska registreras hos tingsrätten. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare