FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/07/2006

Rätt att återgå till samma arbete efter föräldraledighet

Hej! Efter min mammaledighet säger min arbetsgivare att mitt jobb inte finns kvar! Detta trots ett befintligt arbets intyg! De vill inte ta tillbaka mig, Och deras skäl Är: de vill inte splittra det goda gäng som nu arbetar(!?) utan isåfall sätta mig på annat arbete, som cafebiträde!? Är servitris egentligen och detta står på anst.beviset! Måste jag godta detta eller kan jag kräva avgångsvederlag! Och sedan säga upp mig själv? TAck på förhand/Camilla

Lawline svarar

Hej Camilla! Som regel gäller att en arbetsgivare ej får ge en anställd försämrade arbetsvillkor pga att den anställda varit föräldraledig. Bestämmelser kring detta finns i föräldraledighetslagen. Se http://lagen.nu/1995:584 From 1 juli i år finns möjlighet att göra en anmälan till jämo om man anser sig orättvist behandlad. Gå in på http://www.jamombud.se för att läsa mer. Där kan du även göra en anmälan. Lycka till!
Magdalena ÅhlbergRådgivare