Säljarens ansvar vid felaktig utfästelse

jag köpte en begagnad bil utan garanti, på ett bilföretag. i annonsen och vad säljaren sa till mig och min bror när vi var och köpte bilen var att ac:n skulle bara nyrenoverad. nu ca 2 månader senare säljer jag bilen i samma skick i min vetskap om att ac:n är nyrenoverad. den nya ägaren tar en titt på detta och ringer 2 dgr efter köp och säger att det saknas delar, att ac:n är defekt med andra ord. jag ringde till företaget som jag köpt bilen hos som i sin tur avvisar mig och vill inte ha med mig att göra. Kan jag på något sätt få bilfirman att stå för en reparation eller liknande. och vad har jag nu för skyldigheter mer än dåligt samvete gentemot den som köpte bilen av mig ?

Lawline svarar

Hej! Enligt Konsumentköplagen 19 § föreligger fel i varan om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. Detta gäller även anställda hos säljaren eftersom att det dem emellan föreligger ett fullmaktsförhållande. Anställda ses av denna anledning som "säljaren själv" (se https://lagen.nu/1990:932). När fel i varan föreligger kan du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Du får även kräva skadestånd av säljaren. Du måste dock reklamera detta till säljaren inom skälig tid (vanligtvis inom två år). Det förhållandet att du sedan sålde bilen vidare i egenskap av privatperson till en privatperson, reglerar köplagen istället. Köparen av bilen har i första hand rätt att kräva avhjälpande om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren (dig). Om inte avhjälpande är aktuellt, kan köparen kräva prisavdrag. Köparen har även rätt att kräva skadestånd för den skada han lider genom att varan är felaktig. Andra påföljder kommer inte ifråga i och med att du sålde bilen vidare i god tro (du visste inte om den defekta ac:n och borde heller inte ha vetat om det). I ditt fall kan du således rikta skadeståndsanspråk mot företaget du köpte bilen av för den förlust du lider p.g.a. att varan var felaktig. Du bör även främst kräva ersättning för att reparera ac:n eller att företaget reparerar den. Om de inte lyssnar kan du vända dig till konsumentverket (http://konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/). Vänligen
Lawline Rådgivare