FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/01/2010

Åtgärder vid köprättsligt fel

Byggföretag köpte en lätt lastbil från bilfirma. Årsmodell 04. för 130 000kr. Efter bara tre dagar senare får bilen motorhaveri. Bilfirma vägrar lämna lånebil, eller reparera bilen själv eller häva köpet. Kreditbolaget vill ändå ha sina betalningar. Och mitt i allt detta är vi utan bil, med kredit på 130 tusen och lånebilskostnader + verkstad som vill veta vem som skal betala reparation. Försäkringen och kreditgivare säger att vi måste ta det med bilfirma men den har redan sagt att de kommer inte hjälpa oss med nånting! Hur ska vi gå vidare? Vi BEHÖVER bilen i verksamheten och det finns ingen möjlighet att ta ytterligare kredit och köpa en bil till. Bilhandlare vet att vi behöver bilen. Enligt kreditbolaget har vi betalat marknadspriset. Verkstad säger att fel i motor fanns redan vid köpet. Bilen går inte en cm utan ny motor. Har reklamerat skriftligt till säljaren och kreditgivaren. Säljaren säger ifrån allt ansvar kreditbolaget kräver sina betalningar. Vad ska vi göra nu?

Lawline svarar

Hej För att kunna bedöma hur ni bör agera krävs mer information om exempelvis eventuella avtalsvillkor, förhållandet till kreditbolaget och villkoren i er försäkring. Jag kommer att göra en bedömning, men mitt råd är att ni i först hand vänder er till en yrkesverksam jurist som utifrån ett bättre underlag kan ge handfasta råd om hur ni bör agera. Vid köp av en lätt lastbil är köplagen tillämpbar, vars regler gäller i den mån ni inte avtalat om annat. Enligt verkstaden fanns felet i motorn vid köpet vilket innebär att säljaren som huvudregel är ansvarig för felet enligt köplagen. Med tanke på att felet är så omfattande att bilen behöver en ny motor gälla säljarens ansvar sannolikt även om denne begränsat sitt ansvar genom en generell friskrivning. För att säljaren skall ansvara för felet krävs också att ni inte vid en undersökning av bilen borde ha upptäckt felet i motorn. Omfattningen av denna undersökning beror på omständigheterna, men om det inte fanns anledning att misstänka att motorn var trasig kan man inte heller kräva att ni borde ha undersökt den allt för ingående. Det framgår att ni har reklamerat felet vilket är bra, eftersom det är en förutsättning för att kunna göra gällande köplagens påföljder vid fel. Dessa påföljder är: avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning. Eftersom bilhandlaren, vilket jag förmodar är säljaren, vägrat att åtgärda felet kan ni låta verkstaden åtgärda felet och därefter kräva betalt för era utgifter av bilhandlaren. För kostnaderna att hyra en ersättningsbil har ni också möjlighet att begära skadestånd. Om ni köpt bilen på avbetalning av bilhandlaren och denne i sin tur överlåtit sin fordran till ett finansbolag kan ni tillgodose era krav, beroende på avtalet, genom att hålla inne en summa som motsvarar era kostnader för reparation och skadestånd. Viktigt att påpeka är emellertid att ni själva då kan bli skadeståndsskyldiga om det visar sig att bilhandlaren faktiskt inte ansvarade för motorfelet. Om ni själva tagit ett lån för att finansiera köpet av lastbilen kan ni tyvärr inte hålla inne en del av betalningen av skulden för att kompensera era kostnader. I första hand får ni då försöka komma överens med bilhandlaren, om detta inte lyckas återstår att vända sig till kronofogden eller att överväga möjligheterna att stämma bilhandlaren. Sammanfattningsvis finns det alltså juridiska regler för att hantera denna typ av problem och mitt råd är att ni tar kontakt med en yrkesverksam jurist för att avgöra hur ni bör agera utifrån era förutsättningar. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare