Köparens undersökningsplikt

Hej, köpte en bil genom en annons på Blocket, importerad från Tyskland, bad om chssinummer på den för kunna kolla upp miltal och allt verkade bra, bilen var i kanonskick, 3 år gammal. Han uppgav i mail till mig att bilen gått 6000 mil och det var vad som stod i bilen också. När jag sedan haft bilen i en vecka krånglar den, jag lämnar den till Audi som i sina datorer ser att den gått över det tredubbla, och när vi kontrollerar chassinumret han gett mig i telefon första gången ser vi att det inte stämmer med bilen han sålt till mig. Vad har jag för rättigheter i detta läget, och skyldigheter?

Lawline svarar

Hej! Svaret varierar beroende på om du köpte bilen som konsument av en näringsidkare, eller som konsument av konsument alternativt som näringsidkare av näringsidkare. Vid köp finns en undersökningsplikt för köparen och en upplysningsplikt för säljaren, som är olika starka beroende på vilken lag som är tillämplig. För att du ska kunna utnyttja dina rättigheter krävs det att du har fullgjort din undersökningsplikt eller att säljaren underlåtit sin upplysningsplikt. Köpte du bilen som konsument av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig. Detta gäller även om du köpte bilen av en privatperson fast genom en näringsidkare. Det finns ingen uttrycklig undersökningsplikt i lagen, men för att du ska kunna kräva rättelse av säljaren krävs det att bilen var felaktig vid köpet. Bilen var felaktig vid köpet om den avvek från säljarens beskrivning, om säljaren underlåtit att informera om förhållanden som inverkat på köpet eller om bilen inte med fog stämde överens med vad du som köpare kunnat förutsätta,16 §. Det gäller även om säljaren har marknadsfört bilen på ett felaktigt sätt (19 §). Säljaren verkar i ditt fall ha underlåtit sin upplysningplikt. Dock finns det ett faktum som kan försvåra för din del, nämligen att bilar är sk stöldbegärlig egendom, vilket gör att man som köpare ska vara extra uppmärksam och kontrollera de uppgifter säljaren givit. Köpte du istället bilen som konsument av en konsument, eller som näringsidkare av näringsidkare, blir köplagen tillämpligt. Köplagen ställer högre krav på köparens undersökningsplikt, vilket framgår av 20 §. Där framgår det att köparen inte får åberopa fel som han antas ha känt till vid köpet. Om du undersökte bilen innan köpet får du inte åberopa fel som du borde ha uppmärksammat. Undersökte du inte bilen så måste du ha ett godtagbart skäl för att du inte gjorde det. Detta gäller dock inte om säljaren handlat i strid med tro och heder, vilket det kan vara i ditt fall om säljaren medvetet lämnade felaktiga uppgifter.
Saga WolgersRådgivare