FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/01/2010

Köplagens disposivitet samt standardvillkor

Är 32§ KöpL bortavtalad? Jag anser inte det! Jag har för företags räkning, för ca 1.5 år sedan, köpt en bärbar dator från en datorbutik. Det har blivit ett fel på den varför jag ville reklamera den men datorbutiken ville inte ta emot reklamationen med hänvisning till deras Allmänna villkor (punkt 9.1), se bifogad länk. Det har funnits en garanti på 1 år men den har gått ut varför bevisbördan om ursprungligt fel torde ha gått över till köparen. Min fråga gäller i första hand om den 2-åriga reklamationsrätten är bortavtalad eller inte? http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond 9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Jag förstår att du är upprörd men har tyvärr inga roliga nyheter att komma med. Det är nämligen så att då du ingått avtalet i egenskap av företagare är det köplagen (se https://lagen.nu/1990:931) som blir tillämplig enligt 1 § köplagen (KL). i samma lags 3 § finns en bestämmelse som gör hela köplagen dispositiv. Denna bestämmelse säger att om annat avtalats, följer av parternas praxis eller av handelsbruk eller sedvänja än vad så ska det gälla framför lagens bestämmelser mellan parterna. Ett avtal om en garanti är ett typiskt exempel på hur man vill frångå lagens regler och är även vanligt förekommande. Dock ska jag här bara uppmärksamma det allmänna villkoret. Det är nämligen så att ett sådant villkor är en form av standardvillkor varvid dess giltighet i vissa fall kan ifrågasättas. Har de allmänna villkoren på något sätt bifogats och/ hänvisats till är de giltiga, se t ex högsta domstolens avgörande NJA 1975 s.545. Man talar om att villkoren ska göras lättillgängliga för motparten. Jag vet här inte hur det har sett ut i din situation men det vanliga är att dagens butiker med mera har lärt sig ”läxan” och brukar normalt sett göra vad som krävs för att uppfylla detta. Men skulle de varken vara bifogade eller hänvisade till är huvudregeln att de inte gäller om de inte skulle vara underförstådda eller tillhöra branschen/sedvänjan. För oskäliga standardavtal kan även åberopas 36 § avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218) dock tror jag ej att ditt villkor är ett sådant som anses vara oskäligt. Bestämmelsen är även inte avsedd att tillämpas mellan näringsidkare om inte någon markant utgör en svagare part. Jag hoppas ditt problem löser sig på annat sätt, lycka till! Med vänlig hälsning
Daniel Jessen-WinboRådgivare