FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/07/2006

Hur gör jag för att min mike ej skall få ärva efter mig?

Min fråga är följande: Jag skall ärva min moster och min moder, båda är boende i bostadsrätt. Själv är jag gift och har inga barn.Jag skall skriva testamente till förmån för en väninnas dotter. Hur gör jag? Om jag skulle avlida före min moster eller moder, hur blir det då med arvet efter mig? Måste jag skriva något i testamentet om detta? Jag vill inte att min make eller någon i hans släkt skall få del av arv efter mig.Tack för svar på förhand. mvh Agneta

Lawline svarar

Hej! Din make kommer alltid att ha rätt till minst 4xBB dvs ca 120 000 kr vid bodelning då du dör. Utöver detta har du rätt att testamentera bort dina tillgångar som du vill eftersom du inte har några barn vars arv ska skyddas. Vill du att din mamma eller moster ska ärva dig måste du ta med det i testamentet. Skulle alla dina släktingar vara bortgångna vid död ärver din make allt om du inte upprättar ett testamente till förmån för någon annan.Dör du före din mamma och moster kan du förstås inte ärva efter dem. Ett testamente ska upprättas skriftligt med två vittnen (10:1 Ärvdabalken). Dessa två vittnen ska även skriva under handlingen. Du kan vända dig till en jurist för att få hjälp att skriva testamentet, men du kan även hitta färdiga mallar på internet. Ska du skriva det själv är det viktigt att det framkommer att det är ett testamente. Använd gärna ordet testamente så blir det inga problem. Hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen. Mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare