Surrogat till enskild egendom

Min mor gav mig lägenhet som förskott på arv.Hon skrev in det som enskild gåva. Jag sålde lägenheten och fick efter avdrag 500.000:-. Därefter köpte jag och min fru hus där hela detta belopp användes som kontantinsats. Jag skrev ett intyg att om min fru i framtiden vill skiljas eller endera part vill lösas ut så ska detta vara ett känt bevis.Bankpersonal där vi tog lån bevittnade och skrev under. Två år senare lämnar jag in detta för registrering till tingsrätten som äktenskapsförord. Dom ringde idag och sade att det inte går att registrera eftersom det saknas riktiga juridiska formuleringar. Dom rådde mig att kontakta jurist. Jag vågar inte ta detta igen med min fru eftersom hon börjat prata om skilsmässa. Sitter jag nu med skägget i brevlådan ,har jag gjort bort mig ? Vore jättetacksam om du hjälpte mig med mina funderingar. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Du fick lägenheten som gåva av din mor med villkoret att den skulle vara enskild egendom. När man avyttrar enskild egendom ska det som träder i stället också räknas som enskild, se ÄB 7:2 p. 6 https://lagen.nu/1987:230#K7. Även det som du i kommande transaktionsled investerar pengarna i räknas som enskild egendom, det framgår bl.a. av rättsfallet NJA 1978 s. 526. Alltså spelar det ingen roll att du inte fått det registrerat som enskild egendom i ett äktenskapsförord eftersom det är enskild egendom redan på den grund att det är surrogat för en enskild gåva. Med Vänlig Hälsning
Samuel LundbergRådgivare