Arvsavstående innan arvlåtarens död

Kan man göra ett formellt giltigt arvsavstående innan den man ska ärva går bort.

Lawline svarar

Hej! I 17 kap. 2§ ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637#K17P2S1 ) finns det reglerat om arvsavstående innan arvlåtarens död. Detta är giltigt om man avsäger sig rätten till arv skriftligen hos arvlåtaren eller genom att godkänna ett testamente där arvlåtaren utesluter arvingen från arvsrätt. När man avstår sitt arv kommer man ej längre betraktas som arvinge och om ingenting annat framkommer av omständigheterna så gäller även arvsavståendet mot den avstående arvingens barn. När det gäller avstående av laglottsrätt, laglott är den del av arvet som arvlåtarens barn alltid har rätt till, så finns det särskilda regler. Arvsavstående från laglotten är, i normalfallet, endast bindande om arvingen fått ”skäligt vederlag” motsvarande laglotten. Detta ska bedömas med hänsyn till omständigheterna vid tiden för avsägelsen. Arvsavståendet är dock giltigt till den del avståendet avser arvet i övrigt. Ibland kan det dock finnas anledning till avsägelse. Om egendom motsvarande laglotten tillfaller någon som är närstående till arvingen kan arvingens intresse anses tillvarataget så att det ej finns skäl att därutöver räkna med vederlag för arvingen personligen. Vänligen
Bo OlssonRådgivare