Fördelning av arv

Min fru har två barn från tidigare äktenskap. Vi har två barn gemensamt. Vem ärver efter min fru och hur fördelas arvet? Vem ärver om jag avlider och hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Vad som först sker när en make avlider är bodelning enligt Äktenskapsbalkens (ÄktB) regler (se https://lagen.nu/1987:230). Efter avräkning av skulder läggs den egendom som utgör giftorättsgods ihop och blir den samlade egendom som makarna sedan delar på. Undantaget från giftorättsgods är så kallad enskild egendom. Vad som utgör enskild egendom finns beskrivet i ÄktB 7 kap. Värdet av den samlade egendomen delas sedan som huvudregel lika mellan makarna. Vad den avlidna parten erhåller efter bodelning, och eventuell enskild egendom, är dennes kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen fördelas sedan enligt de legala arvsreglerna i Ärvdabalken (ÄB), såvida testamente inte skrivits. Förenklat kan man säga att arvingar till en avliden är dennes bröstarvingar, alltså dennes barn, och om dessa avlidit deras barn och så vidare. Arvlåtarens barn tar lika del av kvarlåtenskapen (arvslott). Var dock den avlidne gift ärver den efterlevande maken/makan sin motpart enligt ÄB 3 kap. 1 § (se https://lagen.nu/1958:637). Har arvlåtaren bröstarvingar som inte är den efterlevande makens bröstarvingar, alltså icke gemensamma barn, har de rätt att få sin arvslott direkt, såvida de inte avstår från denna rätt. Efterlevande make/maka har emellertid alltid rätt att ur kvarlåtenskapen, tillsammans med det erhållna värdet ur bodelningen, utfå minst ett värde av fyra basbelopp. Skulle din fru avlida först kommer hennes kvarlåtenskap delas på fyra lika delar, då hon har fyra barn. Två av dessa har ni gemensamt, två är hennes egna (så kallade särkullbarn). Särkullbarnen, barnen från din frus tidigare äktenskap, har rätt att få ut sina arvslotter direkt. Med andra ord tar de ¼ var, och du erhåller 2/4 av kvarlåtenskapen. När du sedan avlider får era gemensamma barn ut dels var sin ¼ från din fru, dels hälften var av den kvarlåtenskap du lämnar efter dig. Skulle däremot du avlida först delas din kvarlåtenskap i två delar som är ämnade för era gemensamma barn. Detta ärver dock din fru enligt ovan nämnda paragraf och kommer vid hennes död tillfalla era gemensamma barn, jämte arvet från henne. Din frus särkullbarn ärver med andra ord inte dig. Som nämnt ovan kan man till viss del kringgå de legala arvsreglerna genom att förordna om sin egendom genom testamente. Dessa regler återfinns i ÄB 10 kap.
Oscar RydénRådgivare