Snökastning på barn, misshandel?

Min 4-årige son lyssnade inte på vad barnskötaren sa så hon kastade snö i hans ansikte för att han skulle lyssna. Flera har rått mig att polisanmäla för barnmisshandel. Stämmer det att jag borde göra det?

Lawline svarar

Det är helt riktigt att ingen vuxen får behandla ett barn på det sätt som du beskrivit. Det är inte säkert att gärningen kommer att rubriceras som misshandel beroende på omständigheterna kring händelsen. Om det var lössnö och barnet inte tog någon skada utan endast kände obehag kan det vara fråga om ofredande som kan ge fängelse i upp till ett år vid fällande dom. Det skulle kunna vara fråga om misshandel om barnet kände smärta eller fick någon skada. Du kan göra en polisanmälan utan att själv rubricera brottet, detta gör åklagaren om anmälan leder till åtal.

Lina RadovicRådgivare