Rätt att avstå arv efter arvlåtarens död

Enligt ärvdabalken 17 kap. kan man avtala om att avstån från rätt till arv. Men det stadgas att detta skall göras HOS ARVLÅTAREN - kan man alltså inte avstå från arv efter någons död?

Lawline svarar

Hej!

17 kap behandlar bara arvsavtal, det vill säga då arvlåtaren fortfarande är vid liv. Det är fullt möjligt att även efter dennes död avstå från arv. Den som har rätt till del i kvarlåtenskapen kan avstå från sin rätt antingen genom att överlåta sin rätt till annan eller genom att avsäga sig sin rätt till arv. Detta finns inte reglerat i lag men är allmänt accepterat i både rättspraxis och doktrin.

Avsäger sig personen arvet fördelas då den delen på kvarvarande dödsbodelägare som om personen ifråga varit avliden vid tidpunkten för arvlåtarens dödsfall.

Arvsavståendet kan lämnas in som en bilaga tillsammans bouppteckningen till Skatteverket. Detta har inte samma betydelse som förr då arvsskatt och gåvoskatt fanns men däremot kvarstår behovet av att bedöma den civilrättsliga effekten av den gjorda avsägelsen respektive överlåtelsen.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare