Ta tillbaka anmälan

Hej, Min f.d. sambo sitter nu häktad för grov kvinnofridskränkning. Han har också en anmälan på sig från en son och min dotter. Efter det här har jag ingenstans att bo. Jag har inget jobb. Skadeståndet kan bli som högst 40 ooo kr. Min undran är om det är möjligt att vi tar tillbaka anmälan och istället förhandlar om att min f.d. sambo köper en lägenhet åt mig och min son?

Lawline svarar

Hej,

Grov kvinnofridskränkning hör under allmänt åtal varför åklagaren har rätt att fortsätta åtalet även om du väljer att ta tillbaka anmälan. Däremot kan det vara svårt att bevisa brott utan hjälp av den drabbade. Du kan således inte kan ta tillbaka din anmälan för att istället förhandla med honom.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare