Myndighets skadeståndsskyldighet

Hej Jag studerar på universitet och var tvungen att söka socialbidrag i somras då jag inte fick något jobb. Innan jag hade fått beslut om socialbidrag, skickades jag på praktik i 4 veckor där jag jobbade heltid med lokalvård. Efter dessa 4 veckor hade gått fick jag avslag, och fick inte ett öre i ersättning för de 4 veckorna. Den tiden jag lade ner på praktiken hade jag kunnat ägna till att söka jobb o.s.v. och jag känner mig verkligen utnyttjad. Jag såg vidare i lagtexten att soc har rätt att kräva praktik eller liknande av \"den som uppbär försörjningsstöd\", men jag har ju aldrig uppburit försörjningsstöd utan ansökte endast om detta. Var det verkligen rätt? Och vart kan jag vända mig isåfall för att kunna få någon ersättning? Det känns helt sjukt att en myndighet ska kunna tvinga en privatperson att jobba gratis! Har för mig att praktik via arbetsförmedlingen åtminstone ger 65 % av marknadsmässig lön.

Lawline svarar

Socialnämnden får begära att den som uppbär försörjningsstöd under viss tid skall delta i av nämnden anvisad praktik. Detta gäller således den som uppbär försörjningsstöd. Du kan i första hand vända dig till socialnämnden så kan de ompröva beslutet om att inte bevilja dig försörjningsstöd. Socialnämndens beslut kan överklagas till länsrätten.

Det framgår inte vilken information du fått när du inledde praktiken. Socialnämnden är dock skyldig att informera dig om vad som gäller. Du har även möjlighet att stämma socialnämnden och därmed föra en skadeståndsrättslig process gentemot dem i domstol. Enligt 3 kap. 2§ i skadeståndslagen skall kommunen ersätta en förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, se https://lagen.nu/1972:207#K3P2S1. I stämningen skall du precisera vilka anspråk du har för t.ex. förlorad arbetsinkomst.

Med vänlig hälsning

Lina RadovicRådgivare