Enskild egendom

Hej! Jag hade smycken som jag fått/ärvt innan jag gifte mig. Nu när jag skiljer mig, räknas det som enskild egendom eller giftorättsgods?

Jag la in ca 100000 som avbetalning på ett lägenhetslån innan vi gifte oss för vi hade för höga kostnader. Detta var ett arv. Vid bodelningen kan jag tillgodoräkna mig det på något sätt?

Lawline svarar

Hej,

Reglerna om bodelning och makars egendom finns i äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230.
I 7:1 § ÄktB stadgas att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det finns ingeting som per automatik gör egendom enskild utan detta kräver alltid viljeförklaring eller rättshandling från makarna själva eller av tredje man.
I 7:2 § ÄktB anges att egendom kan vara enskild till följd av äktenskapsförord, gåva med villkor om att egendomen skall vara mottagarens enskilda, testamente eller arv som enligt testamente skall vara mottagarens enskilda.
För att egendomen skall anses vara enskild egendom och därför inte gå till bodelning krävs alltså att den gjorts enskild på något av de sätt som anges i 7:2 § ÄktB

Vad det gäller smyckena kan eventuellt 10:2 § ÄktB bli tillämplig. Där anges att varje make, i skälig omfattning, får undanta kläder och andra föremål som den maken har uteslutande för sitt personliga bruk, också personliga presenter får undantas i skälig omfattning.
Denna bestämmelse omfattar även smycken som används uteslutande för personligt bruk eller som är en personlig present. Undantagsrätten gäller dock endast i ”skälig omfattning” vilket innebär att om egendomen i fråga har ett betydande värde så torde den ingå i bodelningen som annat giftorättsgods. Värdegränsen beror av era sammantagna ekonomiska förhållanden, har ni mycket goda ekonomiska förhållanden kan undantaganderätten sträcka sig längre och tvärtom.
Om de smycken som du fått i arv skall vara din enskilda egendom till följd av villkor i testamente (se ovan om 7:2 § ÄktB) så får de dock undantas oavsett värde.

Även om de 100 000 kronorna du fått i arv var de enskild egendom till följd av villkor i testamente kan de genom avbetalningen anses ha sammanblandats med giftorättsgods (förutsatt att lägenheten i fråga utgör giftorättsgods) och därmed ha förlorat sin karaktär av enskild egendom.
I NJA 1992 s 773 hade en make satt in enskilda medel på ett av makarnas gemensamma transaktionskonton, HD ansåg då att den enskilda egendomen förlorat sin karaktär av enskild egendom då de olika medelsslagen inte hölls isär.
En bedömning måste dock göras i det enskilda fallet.

Med vänlig hälsning

Hanna RehnRådgivare