FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/12/2009

ändring av talan och begreppet "saken"

Hej!

Jag undrar vad \\\"saken\\\" betyder inom processrätt? Se ex 13:3 3 st Rättegångsbalken

Mvh

Lawline svarar

hej
En dom är ex rättens avgörande av "saken" och själva saken kan sägas vara den grund eller omständighet som skall bedömas.
13 kap 3§ handlar om ändring av talan dvs hur man får ändra sin talan. Huvudregeln är att det är något man inte får göra. 3 st samma bestämmelse handlar om vad som inte skall anses vara en sådan ändring av talan dvs i detta fall så visar bestämmelsen att den som väckt målet får inskränka sin talan (precisera eller inskränka) den utan att det ses som en otillåten ändring.
"Saken" används här för att beskriva och visa på vilka ändringar respektive justeringar som får göras i rätten av den talan som man först kom till rätten med.

med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare