FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/12/2009

Dolt fel vid bilköp?

Hej! Köpte för en vecka sedan en Volvo xc70-04 av en privatperson. Vid köpet hävdade säljaren att inga dolda fel förelåg. Detta har jag svart på vitt i ett SMS som denne skickade till min telefon. Några dagar senare konstaterar en verkstad som åtgärdade ett känt fel att stötdämparna var slut vilket kommer att innebära en kostnad på ca 10.000kr. Har jag någon som helst rätt på min sida då inget kontrakt gällande fel upprättades? Har jag någon rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej!

Om inget kontrakt reglerar fel i den köpta varan, är det köplagen som i sista hand reglerar era mellanhavanden. Detta innebär att det föreligger ett fel i den köpta varan om varan inte motsvarar det som avtalats eller om varan avviker från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta. Detta gäller oavsett om säljarens visste om problemet med bilen eller inte, Däremot kan köparen inte åberopa felet om köparen borde ha upptäckt det vid en undersökning av varan. Dolda fel är just den typen av fel som inte kan upptäckas vid en någorlunda grundlig undersökning av varan. Alltså har du rätt att rikta anspråk mot säljaren av bilen både mot bakgrund av säljarens utfästelse och köplagens, reglering OM de utslitna stötdämparna utgjorde ett sådant dolt fel. Här kanske du kan höra dig för med personalen på verkstaden angående möjligheten att upptäcka den här typen av fel vid en normal undersökning av en lekman.

I första hand ger 34 § köplagen dig en rätt att få ersättning för dina reparationskostnader och i andra hand kan du ha rätt att häva köpet enligt 39 § köplagen. Det är mycket möjligt att du har rätten på din sida i det här fallet, men det brukar oftast vara en helt annan sak att få rätt i den här typen av affärer. Jag rekommenderar dig att du först och främst försöker få till stånd en lösning med säljaren på egen hand innan du försöker vidta några andra åtgärder.

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare