Räknas del i dödsbo som giftorättsgods?

Hej

Jag och min man ska skiljas. Jag är en av tre dödsbodelägare av en halv fastighet. Efter min far. Ingår min del i detta oskiftade dödsbo i giftorättsgodset? Och isåfall hur ska värdet räknas?

Lawline svarar

Vilken egendom som ska räknas in i bodelningen mellan dig och din man bestäms utifrån era egendomsförhållanden den dag då stämningsansökan om skilsmässa kom in till rätten (enligt 9 kap 2 § 1 stycket Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1). Denna tidpunkt brukar kallas för ”den kritiska tidpunkten”.

Avgörande för om ditt arv ska räknas som giftorättsgods och tas med i bodelningen är således om din fars dödsfall inträffade före eller efter denna tidpunkt. Rätten till arv anses nämligen ”falla ut” i och med dödsfallet och om så skett innan den kritiska tidpunkten anses arvet som en giftorättstillgång som ska tas med i bodelningen.
Har däremot dödsfallet inträffat efter dagen för er ansökan om skilsmässa ska dödsboandelen undantas.

Vad gäller värderingen, är utgångspunkten att giftorättsgodset ska värderas till marknadsvärdet så nära bodelningen som möjligt.
Innebär din arvsrätt 1/6 (alltså 1/3 av halva fastigheten) och fastigheten har ett uppskattat marknadsvärde på 600,000 kr när ni företar bodelning, ska ni alltså räkna in 100,000 kr. Från detta ska dock dras eventuell reavinstskatt, vars belopp också beräknas utifrån bodelningstidpunkten.
Antas således skatt utgå med 60,000 kr i och med en försäljning, blir det värde som du ska ta med i bodelningen 90,000 kr.
(600,000 - 60.000 = 540,000, 540,000/6 = 90,000).

Viktigt är dock att komma ihåg att från det att ni ansökt om skilsmässa (dvs. den kritiska tidpunkten) och till det att ni företar bodelning, har varje make en så kallad redovisningsplikt beträffande sin egendom (9 kap 3 § Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K9P3S1). Detta innebär en skyldighet att vårda sin egendom så att den inte genom oaktsamhet onormalt försämras i skick och värde till dess att bodelning sker, vilket skulle skada den andre maken. Du kan således till exempel inte efterskänka din rätt till arvet till ett syskon, så att din man inte skulle få del av det, eller i övrigt ge bort egendom under nämnda period. I så fall inträder ersättningsskyldighet vid bodelningen (detta har slagits fast i bland annat ett rättsfall från 1962, benämnt "NJA 1962 s. 294" och principen framgår även av 11 kap 4 § 1 stycket Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1).

Med Vänliga Hälsningar

Carl-Henrik BrännbergRådgivare