Preskiption av skadestånd för personskada
Fråga
Hejsan!
Jag ska begära skadestånd pga av att jag blivit hundbiten och att ägaren enligt lag har ett strikt ansvar över sin hund osv. Min fråga är hur lång är prespektionstiden? När måste jag senast begära ersättning. Det har gått cirka 1 1/2år men jag har inte fått invaliditetsgraden fastställt ännu. Har bestående besvär.
Svar
Hej,
Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter fordrans tillkomst enligt 2 § preskriptionslagen, som du finner https://lagen.nu/1981:130 . Man kan finna speciella preskriptionstider i andra lagar som i så fall gäller framför preskriptionslagen. Så är dock inte fallet här. Din fordran uppkom när den skadegörande handlingen inträffade, alltså när du blev biten. Från den tidpunkten ha du tio år på dig att framställa krav på ersättning.
Vänliga hälsningar
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning