FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/12/2009

Uppsägning av hyresavtal pga vanvård

Hej. För en månad sen flyttat vi i en ny lägenhet som hyrs ut av privat hyresvärd. När vi flyttat in har golvet precis renoverats, ett gammalt trä golv som ej blivit behandlat. Vi har även en ny kakelugn som är besigtigad och bara att använda. Men av en ren olyckshändelse en kväll så ramlade glöd på det nya trägolvet, bara en liten del, men det blev brännskada. 2 dagar senare så hade hyresvärden varit i lägenheten med sotatren och då upptäckt skadorna.( Vi skulle berätta men var bortresta) Hon såg då även att golvet blivit lite repat. Vi sa naturligtvis att detta återställer vi för det är vi som har råkat göra dessa repor. Hon blir jätte arg och skulle tänka på om vi fick bo kvar. Min frågan är kan hon säga upp kontraktet för detta? Undrar även om hon kan efter ett år säga upp oss? Obs Det finns ej på kontraktet utan vi har ett vanligt kontrakt. MvH Sara

Lawline svarar

Hyresavtal regleras i jordabalkens 12:e kapitel, den s.k. hyreslagen, HL (se https://lagen.nu/1970:994). För det första beror svaret på om ni har besittningsskydd till er lägenhet. Besittningsskyddet ger hyresgästen en stark position gentemot hyresvärden och ställer höga krav på särskilda omständigheter för att denne ska kunna säga upp ett kontrakt. Detta är reglerat i 45 § HL och förutsätter att ert hyresförhållande inte träffas av de där angivna undantagen. Har man däremot inte besittningsskydd enligt 45 § HL kan hyresvärden fritt säga upp kontraktet med uppsägningstid enligt 3-4 §§ HL. Förutsatt att ni har besittningsskydd gäller följande: Enligt 24 § HL har hyresgästen en vårdplikt över lägenheten. Ansvaret gäller de skador som hyresgästen, dennes sammanboende och gäster vållar eller genom försummelse orsakar. Ansvaret gäller alltså inte rena olyckshändelser. Då ni redan uttryckt att ni tar på er skadorna antar jag att ni kunnat förebygga deras uppkomst, och därför är ansvariga (det ska dock poängteras att normalt slitage på en lägenhet på inget vis omfattas av hyresgästens vårdplikt). Uppkommer en skada som omedelbart måste åtgärdas för att undvika allvarliga olägenheter har hyresgästen en skyldighet att genast meddela hyresvärden. De skador ni nämner verkar inte vara av sådan art att ni skulle ha ett sådant ansvar. För uppkomna skador svarar hyresgästen ekonomiskt. Ofta innebär det att hyresgästen vid utflytt ersätter hyresvärden för reparationskostnaderna. Sköter inte hyresgästen sin vårdplikt kan hyresvärden i vissa fall ha rätt att säga upp kontraktet, både i förtid och med sedvanlig uppsägningstid. Enligt 42 § 6p HL kan hyresvärden säga upp ett hyresavtal i förtid om hyresgästen vanvårdar lägenheten. Här under faller bland annat den ovan nämnda situationen då hyresgästen inte meddelar om en akut skada. Som sagt verkar det inte som de skador som uppkommit uppfyller detta, varför en sådan utgång inte borde vara möjlig. Vidare kan en hyresvärd enligt 46 § 2p säga upp ett avtal med uppsägningstid om hyresgästen åsidosatt sin vårdplikt i så hög grad att avtalet inte skäligen bör förlängas. Inte heller här anser jag, utifrån uppgifterna att döma, att hyresvärden har fog för sin ståndpunkt. Då skadorna inte är så omfattande och ni har tagit på er att stå för reparationskostnaderna torde det inte finnas saklig grund att säga upp ert hyresavtal. För mer generella uppsägningsgrunder se 46 § HL. Finns saklig grund enligt denna paragraf spelar det ingen roll hur länge man bott i en lägenhet. Får ni trots detta problem rekommenderar jag er att vända er till hyresgästföreningen. Mvh
Oscar RydénRådgivare