Ändring av äktenskapsförord

Hej. Om man vill häva ett äktenskapsord som man har sedan ca 1984 och inte anser oss vara i behov av. (Blev mer eller mindre påtvingad ett.)

Lawline svarar

Hej! Man upphäver ett äktenskapsförord genom att upprätta ett nytt sådant. Detta stadgas i Äktenskapsbalken 7 kap 3 §, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1. Man förordnar om att all egendom ska vara giftorättsgods vilket leder till att egendomen ska delas lika mellan makarna. Det blir alltså på samma sätt som om något äktenskapsförord aldrig hade upprättats från början. Äktenskapsförordet ska ges in till Tingsrätten och det börjar gälla den dag det ges in.

Ett äktenskapsförord ska vara upprättat skriftligen och undertecknas av båda makarna.

Det kan vara en god idé att ta hjälp av en familjejurist för säkerhets skull!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare