Ångerrätt vid distansavtal

hej jag beställde en dator från www.komplett.se klockan 23.00 igår, och imorse när jag vaknade så ångrade jag mitt köp och bestämde mig för att ringa deras support. Deras support öppnar klockan 09.00 så jag ringer deras support exakt klockan 09.00. jag frågar supporten om jag skulle kunna få ångra mitt köp för att köpa en annan dator av dom, men det gick inte för sig för att dom redan hade påbörjat monteringen av datorn. Jag undrar då om dom får göra såhär? det står nämligen att man har 14 dagar på sig att ångra sitt köp.

Lawline svarar

Hej!

Du har tecknat ett distansavtal vilket medför att distans- och hemförsäljningslagen gäller, utöver de tvingande lagreglerna i konsumentköplagen. Då gäller, precis som du själv är inne på, en ångerrätt på 14 dagar. Enligt lag gäller ångerrätten från och med den dag då varan kommit konsumenten till handa och detta medför bara att du verkligen lämnade meddelandet i god tid. https://lagen.nu/2005:59#K2P9S1 hittar du lagrummet jag presenterat min fakta utifrån.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare