Krav på arbetssökande vid ekonomiskt bistånd enligt SoL

Hej

Min fråga gäller Socialtjänstlagen och ekonomiskt bistånd.

Kan/får kommunen egentligen sätta upp regler om att klienten måste söka ett antal jobb i två månader innan ekonomiskt bistånd kan betalas ut? Detta står väl inte i SoL?

Lawline svarar

Nej, detta framgår inte av SoL. När personen ifråga uppbär ekonomiskt bistånd kan dock vissa krav ställas på personen, t.ex. att personen söker arbete eller deltar i praktik.

Med vänliga hälsningar

Lina RadovicRådgivare