FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/12/2009

Svaromål vid stämning

Om man blir stämd, vad händer då? Innebär det rättegång eller får man en chans att besvara stämningen skriftligt? Beslutas det därefter om det är adekvat med en rättegång eller ej?

Lawline svarar

Hej!

En talan mot någon väcks genom stämning. Detta stadgas i 13 kap. 4 § Rättegångsbalken (RB). Se https://lagen.nu/1942:740. Vidare stadgas att talan anses väckt när ansökan om stämning inkommit till rätten. Vad ansökan ska innehålla stadgas i 33 kap. 1 § RB. Om ansökningen är korrekt så ska rätten utfärda stämning på svaranden at svara på käromålet. Detta följer av 42kap. 5 § RB. Här har du alltså rätt att svara på stämningen. Är det ett dispositivt tvistemål, ett mål där parterna kan förlikas, så behöver det inte bli rättegång. Exempelvis kan kärande efter att svaromål ingetts återkalla sin talan, och då blir det ingen rättegång. Eller så kan ni förlikas innan rättegång blir aktuell. Enligt 42 kap. 9 § RB ska dock sammanträde hållas så snart som möjligt efter att svaromål inkommit till rätten och rätten ska enligt 42 kap. 17 § RB verka för att parterna kommer till en samförståndslösning. Gör ni inte det ska dock målet avgöras efter huvudförhandling enligt 42 kap. 18 § RB. Reglerna för huvudförhandling i tvistemålfinns i 43 kap. RB

Vänligen

Bo OlssonRådgivare