Rätt till läkarutlåtande

Har jag rätt att begära läkareuttlåtande from min läkare efter en axel operation

Lawline svarar

Hej!

Man kan alltid fråga läkaren om en kopia på sin egen jornal. Läkaren vill dock ofta gå igenom denna med patienten och andra som ska titta på den. Läkarna måste inte heller lämna ut en kopia, men man har rätt att iallafall be om en.
Läkarintyg, för att använda vid sjukskrivning och dylikt, har man aldrig rätt att få. Läkaren gör ju en medicinsk bedömning och intyget får man bara om han/hon bedömmer att man inte kan arbeta eller röra sig på visst sätt.
Läkare riskerar påföljder om de skriver ut falska intyg.
Hoppas du fått svar på din fråga annars kan du höra av dig eller ringa Beställare vård (dit man kan ringa för att få reda på sina rättigheter som patient) på 08-737 30 00.

Mvh

Fia BergRådgivare