Provanställning

Hej! Har precis fått veta att min provanställning avbryts på grund av ekonomiska orsaker. Det skall tilläggas att jag skött min tjänst utan anmärkning och enligt min arbetsgivare är de mycket nöjda med mitt arbete. Nu är det så att min kollega med motsvarande tjänst som jag har och som kom in i organisationen efter mig får vara kvar. Min fråga är helt enkelt om turordningsregeln gäller vid provanställningar? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

En provanställning får vara högst sex månader. Har ingenting annat avtalats så får provanställningen avbytas i förtid enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetsgivaren måste ge dig besked om detta två veckor i förväg, 31 § LAS. Har han inte gjort detta medför det inte att provanställningen fortsätter. Du kan inte kräva att få arbeta kvar.
Har du däremot arbetat som provanställd i mer än sex månader har anställningen övergått till en tillsvidareanställning och kräver då saklig grund för uppsägning och turordningsreglerna gäller, 6 §, 7 § och 22 § LAS.

Det finns dock tyvärr inte någon turordning vid uppsägning för provanställningar.

Lagen om anställningsskydd hittar du https://lagen.nu/1982:80

Vänliga hälsningar

Alexandra AlmRådgivare