Inspelning av muntligt anställningsavtal

Får ett muntligt anställningsavtal spelas in utan att chefen vet om det?

Lawline svarar

Hej,

Olovliga inspelningar regleras i 4 kap. 9a§ Brottsbalken se https://lagen.nu/1962:700 . Däri sägs att den som olovligen med hjälp av tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller tar upp tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst dit allmänheten inte äger tillträde och som han själv inte deltar i döms för olovlig avlyssning. Straffet kan bli böter eller fängelse i högst 2 år.

Om den som upptar talet, dvs. den som spelar in, själv deltar i samtalet så sker ingen olovlig inspelning. Alltså begår den som spelar in ett samtal som denne själv deltar i inget brott enl. 4:9a§ BrB.

Om den som spelar in däremot inte själv deltar i samtalet så görs inspelningen istället lovlig genom att någon som deltar i samtalet ger sitt samtycke till inspelningen.

Anställningsavtal kan upprättas i vilken form som helst, dvs. både skriftligt och muntligt. Dock har arbetsgivaren enl. 6c§ Lagen om anställningsskydd se https://lagen.nu/1982:80 en skyldighet att senast en månad efter att arbetstagaren har börjat arbeta lämna skriftlig information om alla villkor av väsentlig betydelse för anställningsavtalet.

Med vänlig hälsning

Josefin BackmanRådgivare