Förutsättningar för att inneha uppdrag som kommunalråd

Finns någon åldersgräns för att inneha uppdrag som kommunalråd? Det har hävdats att kommunallagen skulle sätta upp hinder. Låter väldigt osannolikt, men...

Lawline svarar

Hej,

I 4 kap Kommunallagen (KL), , finns regler om de förtroendevalda. Uppdragens omfattning varierar och majoriteten av dem som innehar förtroendeuppdrag gör det vid sidan av en annan tjänst/uppdrag. Kommunalråden och landstingsråden är de förtroendevalda som har sitt uppdrag på heltid t ex som ordförande i en nämnd.

För att vara valbar till ett förtroendeuppdrag krävs enligt 4 kap 5§ KL, https://lagen.nu/1991:900#K4P5S1, att man uppfyller kriterierna i 4 kap 2-3§§ KL, https://lagen.nu/1991:900#K4P2S1 . Man ska med andra ord vara röstberättigad för att vara valbar. Häri ligger således att man vid valdagen måste fyllt 18 år. Någon över åldersgräns finns det däremot inte i KL, utan så länge vederbörande har rösträtt är denna även valbar till ett uppdrag som kommunalråd.

Mvh

Anna ErikssonRådgivare