Vilkor att gåva ska vara enskild egendom

Om en make fått en fastighet i gåva som enskild egendom. Mottagaren övertog befintliga lån och inbetalde en del så betalningen understiget 85 % av tax.värdet- Mottagaren och hans hustru tar sedan gemensamm lån för att renovera fstigheten. Min fråga

är hela fastigheten fortfarande mottagaren enskilda egendom eller har hustrun någon giftorätt i fastigheten?

Lawline svarar

Hej,

I 7 kap. 2 § 2 p. Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230) stadgas att som enskild egendom räknas egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda. I rättspraxis har denna regel hållits hårt på och trots investering av den andre maken har man velat respektera gåvogivarens vilja. Fastigheten kommer således fortfarande vara makens enskilda egendom.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare