Dra sig ur fastighetsköp efter påskrivet köpekontrakt

Jag har köpt en bostadsrätt och har tänkt att betala hela köpesumman kontant eftersom jag är studerande. Kontrakten är påskrivna och nu visar det sig att min ekonomiska situation har försämrats, dvs jag har inte råd att betala för lägenheten eller ta ett lån. Handpenningen är dock redan betald. Vad händer om jag skulle bryta köpekontraktet?

Lawline svarar

Hej.

Om Du inte fullföljer köpet kommer det att betraktas som ett avtalsbrott varmed Du blir ersättningsskyldig gentemot säljaren för den ekonomiska förlust Ditt frånfälle orsakat dem. Det rör sig huvudsakligen om driftskostnader för fastigheten tills det att den blir såld, mäklararvode samt eventuell mellanskillnad om fastigheten säljs till ett lägre pris till nästa köpare. Handpenningen är avsedd att mer råge täcka sådana kostnader vilket gör att Du med största sannolikhet endast blir av med handpenningen. Handpenningen är dock förlorad.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare