FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/11/2009

Rättigheter vid säljarens dröjsmål att avlämna varan

Jag har köpt en kamera på distans, genom blocket, av en annan privatperson. Säljaren ville ha förskottsbetalning direkt till sitt konto för att kunna skicka varan samma dag, dock så har han inte gjort det. Vad har jag för lagliga rättigheter att få igenom köpet eller få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Ni har ett bindande avtal och säljarens primära köprättsliga skyldighet är att tillhandahålla varan. 22 § KöpL reglerar påföljderna vid dröjsmål av varans avlämnande. "Avlämnas inte varan eller avlämnas den för sent och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 23--29 §§ kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §." Klicka https://lagen.nu/1990:931 om du vill läsa mer ingående.

Att kräva fullgörelse av säljaren är din primära rättighet, men om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare, och säljaren insåg eller borde ha insett detta, aktualiseras 25 § beträffande hävning av köpet.

För att utkräva din rätt till fullgörelse av köpet kan du endera stämma till tingsrätt och föra en fullgörelsetalan, eller eljest ansöka om vanlig handräckning hos kronofogdemyndigheten (Blanketter finns att beställa på deras hemsida).

Jag rekommenderar att du i första hand vänder dig till kronofogden då det är billigare och processen i första hand är summarisk (skriftväxling) istället för att behöva gå till domstol. Det kostar 300 kr i grundavgift, men du kan i ditt yrkande begära att motparten betalar dessa kostnader i det fall att kronofogden meddelar utslag till förmån för dig. I ansökan skall du skicka med eventuella skriftliga bevis.

Lycka till och återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen

Lawline Rådgivare