FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2009

Tillbakatagande av häst

Hej! Jag skänkte min häst till en familj 2006 som varit fodervärd till honom en längre tid. Dem fick regestreringsbeviset på honom och han skrevs över på dem. Jag skrev även ett avtal där jag överlät hästen till dem, men dock med villkoret att hästen inte fick överlåtas eller säljas utan skall då återgå till tidigare ägare för 0 kr. Skrev även att om det skulle framkomma att hästen missköts ska förra ägaren kunna häva överlåtelsen och ta hästen åter i sitt ägo med omedelbar verkan. Samt att hästen medicinerats med ett läkemedel som gör att han inte får gå till slakt , eftersom läkemedlet ger livstids karens. Nu är det så att dem ringde mig och hade beslutat att avliva hästen.Dem hade redan gjort klart med försäkringsbolag och veterinär. Nu försöker jag få tillbaka hästen, för jag vill inte att han ska tas bort, men dem vägrar. Har dem rätt att vägra? Kan jag bara hämta tillbaka hästen eller blir jag gripen av polis då? Hur ska jag göra? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Av vad som framkommit i din fråga finns det inget i ditt avtal med de nya ägarna som ger dig rätten att hindra dem att avliva hästen. Men tanke på att både försäkringsbolaget och veterinären samtyckt till avlivningen lär det nog blir svårt att hävda att det inte är för hästens bästa att ta bort den. Om du skulle åka dit och hämta hästen utan deras medgivande skulle du göra dig skyldig till stöld vilket högst troligt skulle resultera i åtal mot dig. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare