FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2009

Försäljning av samägt hus

Hej. Jag har en fråga. De är så att jag och mitt x äger ett hus tillsamman, hon flyttade i januari. Jag betalar allt, ränta lånet drift ja allt. Men hon står kvar som ägare till huset. Vi bråkar om allt gör vi. Hon vill sälja huset men det vill inte jag göra. Banken tycker det är för stort lån så jag kan inte ta över det själv. Nu till min fråga. Kan hon bara anlita en mäklare och sälja huset även om jag inte går med på det. Lr måste hon gå till tingsrätten.? Hade varit tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, Då ni äger huset gemensamt blir samäganderättslagen tillämplig, vilken du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1. Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke för förfogande av godset i sin helhet. Med "förfoga" åsyftas främst varje rättslig disposition, inklusive försäljning. Detta innebär att ditt ex inte utan ditt samtycke kan sälja huset på eget bevåg. Däremot kan hon enligt 6 § ansöka till tingsrätten att huset ska utbjudas till försäljning genom offentlig auktion. För att undvika försäljning kan du åberopa synnerliga skäl för anstånd. Synnerliga skäl är dock ett högt rekvisit och det krävs ganska mycket för att lyckas med en sådan invändning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare