FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2009

Uthyrning av samägd fastighet

Hej Vi är tre delägare i en ärvd fritidsfastighet, två vill hyra ut huset för att bekosta omfattande reparationer på fasaden. Den tredje parten säger nej och hävdar att ha rätt till detta enligt samägadelagen. Är detta möjligt? Vi har ej några tidigare överenskommelser att denna lag skall gälla. Vi ärvde huset för ca.5 år sedan

Lawline svarar

Då ni äger fastigheten gemensamt blir samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) tillämplig, såvida ni inte avtalat om annat. Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke för förfogande av godset i sin helhet. Med "förfoga" åsyftas främst varje rättslig disposition, inklusive försäljning, uthyrning, eller i övrigt varje förfogande som innebär att äganderätten upphör eller i sin utövning begränsas. Om inte delägarna kan komma överens om hur det samägda godset ska förvaltas kan någon av delägarna, enligt 3 §, i rätten begära att en god man ska utses för en tid. Gode mannens uppgift är att sköta förvaltningen och bestämma hur godset ska nyttjas. Som sista utväg om inte delägarna kan komma överens stadgas i 6 § att en delägare i rätten kan ansöka om att godset ska säljas genom offentlig auktion. Den tredje parten har således rätt i sitt påstående att samäganderättslagen är tillämplig och att han kan förhindra en uthyrning av fastigheten. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare