FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/12/2009

Bundenhet vid köp av lös egendom

När är ett köp av lös egendom obligations respektive sakrättsligt bindande?

Lawline svarar

Hej,

Ett köp av lös egendom blir bindande mellan avtalsparterna, alltså obligationsrättsligt, när anbud accepterats av motparten enligt 1 § Avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218.

Ett köp av lös egendom blir enligt huvudregeln sakrättsligt giltigt när den köpta egendomen traderats, alltså kommit i köparens besittning. Sakrättslig giltighet innebär att exempelvis säljarens borgenärer inte kan utmäta den försålda egendomen. Det finns ett fåtal undantag från detta med traditionsprincipen är som sagt huvudregeln.

Med vänliga hälsningar

Maria HolmeRådgivare