FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/10/2009

Näringsidkarbegreppet och påföljd vid fel i vara

Hej ! Har köpt en ponny av en ryttarförening som bedriver ridskole verksamhet och uthyrning av boxplatser. Är denna förening att betraktas som näringsidkare? Har hamnat i tvist med föreningen pga att ponnyn blivit utdömd av veterinär pga spatt. Mitt försäkringsbolag hävdar att skadan är ett dolt fel och att den uppkommit innan jag köpte ponnyn. De ersätter därför inte skadan. Ponnyn veterinärbesiktigades ua vid köpet. Gäller köplagen eller konsumentköplagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) är en näringsidkare en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Ryttarföreningen driver näringsverksamhet i och med ridskolan och boxuthyrningen, och försäljningen av en ponny torde ha samband med denna verksamhet - alltså är konsumentköplagen tillämplig, under förutsättning att du är konsument i det här avtalsförhållandet. Vad ett fel är regleras i 16-21 a §§ KKL, och du bör kunna vinna framgång med att ponnyn, pga spatten, avviker från vad du med fog kunnat förutsätta Säljaren svarar för fel som förelegat i köpeobjektet vid avlämnandet. I konsumentförhållanden har en säljare ett särskilt lagstadgat garantiansvar i 20 a § KKL, nämligen att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Det innebär att om du upptäckte felet inom 6 månader efter att du fick ponnyn har säljaren bevisbördan för att felet inte fanns vid avlämnandet. Om det har gått längre tid måste du bevisa att felet inte uppkommit senare. Vad gäller påföljder som kan göras gällande vid fel i varan har säljaren rätt att primärt avhjälpa felet eller företa en omleverans. Det torde dock inte kunna bli aktuellt i ditt fall eftersom spatten inte kan botas, och säljaren naturligtvis inte kan leverera en likadan ponny. Istället kan du göra gällande ett prisavdrag som svarar mot felet, alternativt häva köpet (hävning kräver att felet är av väsentlig betydelse för dig, och det förmodar jag att det är). Med vänliga hälsningar
Kristina LjungströmRådgivare