Försäljning av andel i fastighet

Hej.

Vi är fyra delägare Syskon som ( givits som enskild egendom)på ett sommarställe utanför Koster på västkusten.Vad gäller om en vill hoppa av och vi vill erbjuda till resten att lösa ut den delen.Är det marknadspris el som jag då tex tycker att delen är inte samma värde som då man går direkt ut på marknaden.tanken att det ska va möjligt att de andra ska kunna lösa ut tex mig och att det ska på så sätt v lättare att stället stannar i släkten.Maknadsvärde minus tex 20procent

vi äger inte ett hus var utan har ett rullande system mel ett större bostadshus och två mindre hushåll!

Lawline svarar

Hej. Hur en andel i fastigheten ska säljas och till vilket pris är något respektive delägare själv bestämmer. Det finns inte reglerat i lag. För det fall att delägarna inte kan komma överens om en eventuell försäljning kan en eller flera delägare ansöka om tvångsförsäljning genom offentlig auktion enligt

samäganderättslagen. Det är dock givetvis att föredra att delägarna kommer överens istället. För att underlätta villkoren för en eventuell försäljning samt att undvika att endera delägare ansöker om tvångsförsäljning är det lämpligt att upprätta ett samäganderättsavtal. I ett sådant avtal specificerar Ni hur en eventuell försäljning av en andel eller hela fastigheten skall gå till och hur ett pris skall beräknas. Då kan Ni t.ex. komma överens om att priset på en andel skall sättas till 20 % under marknadsvärdet när en eller samtliga övriga delägare köper andelen. Ett samäganderättsavtal är enkelt att upprätta då det inte finns några formkrav. Det räcker med att Ni kommer överens om hur en eventuell försäljning skall gå till och specificerar det i skrift.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare