FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2009

Preskription

Har en gammal skuld där inget krav ställdes på 10 år. Sedan framställdes plötsligt betalningskrav och jag började betala, men det har ju inte skett preskriptionsavbrott på 10 år så skulden bör ju vara preskriberad trots senare betalning.

Lawline svarar

Hej! Att den är preskriberad innebär att den inte går att driva in juridiskt i domstol, men fordran kvarstår ju dock i praktiken. Preskriptionen hindrar inte fordringsägaren från att ta emot pengar för sin fordran sålänge du väljer att betala. Hade målet gått till domstol hade du behövt åberopa preskription, domstolen hade inte beaktat det ex offio dvs självmant. Mvh
Frida HenkowRådgivare