FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/07/2006

Omplacering p.g.a. sjukdom

hej jag har varigt långtidssjuk två gånger dom senaste 6 åren min sjukdom har blivigt långdragen för att sjukvården felbehandlat mig nu har rätt medicin satts in och läkarna säger att dom nu kan hålla dom lång sjukfallen borta med rätt medicin nu har företaget förflyttat mig från skift till dagtid med förklaringen att vi kan ej ha långtidssjuka på skiften jag har inga problem med arbetet utan man flyttar mig för att man TROR att jag kommer bli sjuk igen trots att läkarna säger att dom har kontroll över sjukdomen så motsätter sig företaget detta och förflyttar mig till dagtid och sänker lönen med 100,000kr jag har arbetat åt företaget i 23 år kan man verkligen omplacera mig med förklaringen du KAN BLI långtidssjuk är nu frisk och kan med lätthet utföra mina gamla sysslor tackar för svar och önskar trevlig sommar

Lawline svarar

Hej! Avgörande för om arbetsgivaren kan omplacera dig eller inte är om de nya arbetsuppgifter faller inom din arbetsskyldighet. Om arbetsuppgifterna inte omfattas av arbetsskyldigheten är omplaceringen att jämställa med ett skiljande från anställningen. Ett sådant kräver saklig grund. (7 § Lagen om anställningsskydd, se http://www.lagen.nu/1982:80) Om arbetsuppgifter faller inom arbetsskyldigheten har arbetsgivaren fri omplaceringsrätt, d.v.s. du är skyldig att utföra de nya arbetsuppgifterna. Det låter som att arbetsuppgifterna är likartade som de du tidigare har utfört, vilket medför att de troligen faller inom din arbetsskyldighet och således inom arbetsgivarens omplaceringsrätt. Arbetsgivaren kan emellertid inte vidta vilka omplaceringar som helst. Omplaceringsrätten begränsas bl.a. av vad som brukar kallas "god sed på arbetsmarknaden". Det är möjligt att detta kan strida mot detta. En ytterligare begränsning av arbetsgivarens omplaceringsrätt är den s.k. bastubadarprincipen. Principen medför bl.a att särskilt ingripande omplaceringar skall kunna prövas och arbetsgivaren måste kunna uppge godtagbara skäl för omlaceringen. Att din lön minskat med 100 000 kr kan tala för att omplaceringen kan vara särskilt ingripande. Många andra faktorer kan emellertid påverka denna bedöming. Arbetsgivaren har även ett långtgående rehabiliteringsansvar och det ska väldigt mycket till för att en arbetstagare ska kunna bli uppsagt p.g.a. sjukdom. Jag föreslår att du tar kontakt med ditt fackförbund om du är fackligt ansluten. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare