FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/09/2009

preskribering av fodran mm

Mitt företag har utfört arbete i Företag B. Efter 4 år 9 mån skickas räkningen. Då har just ägaren till företaget sålt till sin son, och han bestrider betalningsansvar. Han försöker hävda; för sent, aldrig utfört, ägarbyte m m. Vilka möjligheter har jag att driva igenom mina krav?

Lawline svarar

Hej Vad gäller ett för sent krav på betalning så preskriberas en fodran mellan två företag efter tio år enligt preskriptionslagens 2§ se här (https://lagen.nu/1981:130), varför ett 4 år gammalt krav inte är för sent. Vad gäller att han hävdar aldrig utfört arbete så blir det en fråga om bevisning i rätten troligtvis kommer det bli så att du kommer förlora ifall du inte kan visa genom någon dokumentation att det föreligger en fodran på företaget B. Vad gäller ägarbytet så är det inte ett argument som håller då arbetet är utfört för företaget B och sonen som tagit över företaget övertar dess förpliktelser och rättigheter. Huruvida framgång kan nås beror troligtvis på din dokumentation av fodringen. lycka till ! Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare