FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/09/2009

Ansvar för styrelsesuppleant

om jag är suppleant och företaget går i konkurs. ja har ingen som helst koll på företaget ,finns bara med som namn. ja fattar inga beslut eller aktiv på något sätt. vd sköter allt. kan jag få nån Dom eller nåt ansvar på mej?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Frågan kommer att besvaras utifrån att företaget är ett aktiebolag, trots att det inte framgår av uppgiften. Generellt kan sägas att bolagsmännen i ett aktiebolag inte riskerar något personligt ansvar, då bolaget är en juridisk person som själv svarar för sina förbindelser. Emellertid kan ansvarsskyldighet uppstå för styrelseledamöter och VD då de inte uppfyllt sina plikter, eller gått utanför den behörighet som tillerkänts dem genom lag eller avtal. För styrelsesuppleant gäller dock att ansvarsskyldighet kan uppstå först efter att denne inträtt i ordinarie styrelseledamots ställe, eller tagit aktiv del i såna handlingar som kan medföra betalningsansvar. Om du således "bara" är suppleant, och inte tar aktiv del i bolagets angelägenheter torde du inte kunna drabbas av något betalningsansvar. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare