FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/09/2009

Livförsäkring

om min man dör vad händer då med hans lån på halva huset? har en livförsäkring på honom kommer den betala av hans del av lånet?

Lawline svarar

Hej, Då din man dör kommer först en bodelning att göras. En bodelning innebär att erat giftorättsgods fördelas lika mellan dig och dödsboet. Om du tar över huset måste du även ta över lånen. Efter bodelning ägt rum går din makes egendom till dödsboet. Dödsboet är de personer som kommer ärva efter den avlidne. Om din man inte har några särkullsbarn, dvs. barn utanför äktenskapet, kommer det vara du som ärver efter honom såvida det inte finns något testamente som föreskriver annat. Angående livförsäkringen så kan den vara utformad på olika sätt. Antingen är den försäkrade och försäkringstagaren samma person eller så är det den försäkrades make/sambo som är försäkringstagare. I ditt fall verkar det vara du som är försäkringstagaren och i så fall utbetalas dödsfallskapitalet direkt till dig. Pengarna är skattefria och du kan använda dem till att t.ex. betala av lånen. Är det så att det är din man som tecknat livförsäkring på sig själv är det beroende av vilket försäkringsbolag ni har. En del bolag betalar ut pengarna till den efterlevandes make/sambo, medans andra bolag betalar ut pengarna till dödsboet. Som jag nämnde inledningsvis så är det i regel du som ärver efter din man och således kommer du att få försäkringspengarna i vilket fall och kan använda dessa pengar för att betala av bolånet. Dock bör påpekas att om det är din man som är försäkringstagare så kan han själv välja att pengarna ska gå till någon annan än just dig. För mer information bör du kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera deras försäkringsvillkor. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare